Завідуюча бібліотекою ЗЗСО І-ІІІ ступенів №4
м. Гайсин Гайсинської міської ради
Піх Лариса Петрівна
1. Функції шкільної бібліотеки та її роль у
навчально-виховному процесі
«Бібліотеки – це скарбниці
всіх багатств людського духу»
( Г.Лейбніц )
Бібліотека – це бібліотечно-інформаційний центр. Навчально– виховний процес школи повинен бути спрямований на виховання в учнів культури та творчості. Вона повинна забезпечувати саморозвиток особистості, духовний розвиток, навчити їх мистецтву жити. Саме у цьому процесі має брати участь шкільна бібліотека.
Робота бібліотеки повинна спрямовуватись на інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу, який передбачає навчання учнів мистецтву жити, високій майстерності у творчій побудові свого буття, що базується на глибокому його знанні, розвиненій самосвідомості, оволодінні технологією програмування, конструювання і здійснення життя, як індивідуально-особистісного життєвого проекту.
Для того, щоб швидко і ефективно забезпечувати та задовольняти інформаційні потреби, інтереси учнів і педагогів, бібліотека в школі повинна стати бібліотечно-інформаційним центром. Традиційними засобами інформації шкільних бібліотек є фонд книг, газет, журналів, довідкових видань, а для більш розвинених шкільних бібліотек притаманні і нетрадиційні засоби інформації: комп’ютерні програми, бази данних, відеоматеріали. Шкільна бібліотека поєднує традиційні бібліотечні функції і надання різної інформації на базі сучасних телекомунікаційних технологій, що значно розширює інформаційні можливості бібліотек.
Структура в шкільній бібліотеці складається з абонементу, читального залу, книгосховища, довідково-бібліографічного пункту.
Шкільна бібліотека сьогодні повинна в повній мірі забезпечувати доступ до інформаційних ресурсів і комп’ютерних технологій – необхідна умова формування сучасної шкільної бібліотеки.
Поліпшення бібліотечно-інформаційного обслуговування учнів і вчителів можливе також за умови вдосконалення довідково-бібліографічної діяльності бібліотеки. Довідково-бібліографічний апарат бібліотеки складається з алфавітного, систематичного каталогу, довідково-інформаційного фонду з педагогіки, психології, систематичної картотеки статей, краєзнавчої картотеки.
Основні завдання шкільних бібліотек на сучасному етапі:
· інформаційне забезпечення всіх аспектів навчально-виховного процесу школи у засвоєнні програмних знань, самоосвіті школярів;
· створення комфортного бібліотечного середовища;
· комп’ютеризація бібліотек, підключення до Інтернету;
· виховання інформаційної кільтури учнів, прагнення їх до пошуку інформації;
· формування електронних каталогів.
2. Діяльність шкільного бібліотекаря.
Співпраця з учнівським та педагогічним колективом.
«Школа повинна бути царством книжки».
(В.О.Сухомлинський)
Професія бібліотекаря тісно пов’язана з книгою, адже книга – джерело мудрості і знань.
«Для мене книга – світло дня,
Для мене книга – зорі ночі…
Моя сім’я, моя рідня,
Мій розум, серце моє, очі…
Без книги я не проживу
Вже, як без вирію лелека…
Я і крізь вічність проживу
В отім святім – бібліотека…
В енциклопедіях знайду
Для вас усі найкращі гасла
І з ними у серця прийду,
Щоб свічка помислу не згасла.
Бо книга – то і світло дня,
Бо книга – то і зорі ночі…
Моя сім’я, моя рідня,
Мій розум, серце моє, очі…»
(Петро Гоць)
Шкільна бібліотека нашої школи – це, на мій погляд, естетично оформлена кімната, з світлим читальним залом, укомплектованим книжковим фондом, достатньою кількістю періодичних видань. Бібліотекарю відведено робоче місце так, щоб весь простір бібліотеки був у полі його зору. Бібліотекар повинен володіти мистецтвом спілкування з читачами, бути обізнаний з технологіями формування життєтворчості особистості, вміло зароджувати у дітей найкращі почуття, розкриваючи засобами літератури широкий світ, що їх оточує.
«Ніде, як в бібліотеці, в цій живій і діяльній енциклопедії,
всі ми знаходимо за допомогою бібліотекарів, як консультантів,
відповіді на всі і всякі хвилюючі питання”.
(Ф. Гладков „Слово про бібліотекаря”).
В нашій шкільній бібліотеці велика кількість дитячої літератури для учнів початкової ланки, тому найчастішими відвідувачами бібліотеки є учні 1 – 4 класів. Бібліотекар повинен уміти розкрити та розвивати талант учнів, володіти педагогічними та психологічними знаннями. Бібліотекар пізнає своїх читачів спілкуючись з ними, їх літературні уподобання, відносини з однолітками, однокласниками, вчителями, допомагає вирішувати деякі питання. Стосунки між бібліотекарем та читачами базуються на довірі, щоб учні могли поділитися своїми сумнівами, проблемами, переживаннями. Вагоме місце відводиться особистості бібліотекаря, його здібностям, професіоналізму, бо через книгу, читання він вводить своїх читачів у широкий, цікавий світ.
Книга – бібліотекар – читач – це нерозривний ланцюжок, який пов’язує ці три нероздільні слова. Не може існувати бібліотека без книги, а книга без читача.
Бібліотекарі завжди раді хорошим читачам, запрошують всіх охочих читати до бібліотеки, не забувати дорогу до книжкового дому, не минати його поріг.
«Бібліотека – море книг,
Бібліотека – храм науки…
Переступайте наш поріг,
Беріть скарби нетлінні в руки!
Вони – це згусток давнини,
Вони прийшли із давнини,
Як наша виспівана мова.
У них – боління тих людей,
Кому за біль – добро народів.
У грізній сутичці ідей
Вони бажали добрих сходів…
То ж не минайте наш поріг,
Беріть скарби нетлінні в руки:
Нема прекрасніших доріг,
Ніж в цей вселюдський храм науки.»
(П. Гоць „Бібліотека – море книг…”)
Великий римський мислитель Цицерон писав: „Заняття з книгами – юність живлять, старість звеселяють, щастя прикрашають, в нещасті дають сховище і розраду, вдома утішають, поза домом не заважають…”
Шкільна бібліотека нашої школи має один комп’ютер з виходом в Інтернет, але, нажаль, тільки один. Це дає можливість і мені, як бібліотекарю, і учням, і вчителям після урочної роботи займатися самоосвітою, дізнаватися про життя інших шкіл, міст. Та й взагалі цікавитись про ті чи інші новини Україні та інших куточках світу не тільки в галузі освіти, але і в тих галузях, які їх цікавлять.
У реалізації освітніх завдань школи і функцій шкільної бібліотеки важливою є співпраця педагогів та бібліотекаря. Співпраця з педагогічним колективом має багато аспектів і може виявлятись: у проведенні уроків позакласного читання, проведенні родинних свят, організації екскурсій, допомозі у підготовці конкурсів, ігор, вікторин.
Невід’ємною частиною в роботі бібліотекаря є співпраця з активом бібліотеки. В кожному класі є учень або група учнів, які відповідають за збереження підручників. Постійно проводяться рейд-перевірки. З учнями, які порушують правила збереження підручників, проводяться бесіди про бережливе ставлення до книги. Кожного року проводиться в школі акції: « Живи, книго!», «Подаруй бібліотеці книгу».
Бібліотека нашого навчального закладу бере активну участь у проведенні різних заходів. Бібліотекар проводить бібліотечні уроки, готує книжкові виставки до заходів, знаменних та пам’ятних дат, проявляючи свою зацікавленість у співпраці з учнями, вчителями, батьками. Систематично проводяться огляди методичної і навчальної літератури на педрадах, методоб’єднаннях. Шкільна бібліотека – доступне джерело інформації для учнів, яке забезпечує їх інформаційними ресурсами, місце соціальних комунікацій, де зустрічаються учні різного віку, вчителі, тому бібліотеки повинні бути модернізованими та привабливими.
3. «Посвята в читачі» (для учнів 2 класів).
Читець 1: – У кожній хаті, в кожнім домі
Друзі твої живуть,
їх кожен із вас, напевно, знає,
Бо їх книжками звуть.
Є в них і мудрість, і наука,
Є туга в них і сміх.
І той щасливий, хто за друга,
Власне, тримає їх.
Ведуча:
– Добрий день, любі малята! Для нас заміна ви завзята.
– Ви зібралися на свято? Тож і розпочати варто.
Сьогодні у нас свято «Посвята в читачі».
Ви знаєте любі дітки, що у нас у школі є бібліотека і у неї є господар. А хто знає як звати господиню шкільної бібліотеки?
– Так, правильно Тетяна Василівна, саме вона зараз вам розкаже багато чого цікавого.
Бібліотекар:
– Добрий день, любі друзі! Я рада вітати вас в бібліотеці. Кожного разу, коли ви потрапляєте в незнайоме місце, вам хочеться довідатись про щось нове і цікаве. В подорожі вас супроводжує гід. Тож тут, в бібліотеці, вашим гідом буду я – бібліотекар… Сьогодні ви станете повноцінними читачами нашої шкільної бібліотеки. Тут на вас чекають зустрічі із чудовими мешканцями Країни – Читалії.
На землі є багато див, створених природою і зроблено руками людини . І серед них – найбільше диво – книжка, у ній зібрано – увесь неосяжний світ. Усе, що створене людським розумом, усе, до чого прагне наша душа, відображене в книжці.
Читець 2: – «Бібліотека – море книг,
– Бібліотека – храм науки.
– Переступайте наш поріг,
– Беріть скарби незмінні в руки!»
Бібліотекар:
Є вираз: «Скажи мені з ким ти дружиш і я скажу тобі, хто ти». З таким же правом можна сказати: «Скажи мені, що ти читаєш, і я скажу тобі, хто ти». Людина, яка любить і вміє читати , має розумних, добрих і вірних друзів. Друзі ці – книги! З книжкою ви зустрічаєтеся ще з дитинства і не розлучатиметесь з нею до самої старості. Де б ви не вчилися, де б не працювали, весь час будете звертатися за допомогою до книги, підручника! То ж читайте! Хай не буде у вас жодного дня, щоб ви не прочитали бодай однієї сторінки з нової книги.
Книжка:
– Хороші, справжні друзі
У мене поруч є
Ніяк не уявляю без них життя своє.
Лиш пороблю уроки –
До них у гості йду.
Як жить на світі, друзі,
Розмову поведуть.
Розкажуть про будови,
Про мандри, про бої.
Живуть в книжковій шафі
Товариші мої.
Читець 3: Книги різні, книги гарні.
От краса, якби ти зміг
Прочитати,друже, їх!
Читачі стоять юрбою?
Шарудять по сторінках
Мила книго, що з тобою?
І тріпочеш у руках?
Книга:
Лячно книгам: хто їх візьме? Читачі бувають різні.
Бібліотекар: Не журися, Книжечко! Я впевнена, що до нас прийшли чемні, охайні діти. Вони стануть справжніми читачами, які шанують книгу, тому, що розуміють твою користь. Друзі, хто з вас не любить книжок? Книжок, у яких так багато барвистих малюнків. Розкриваєш першу-ліпшу опинишся у далекій казковій країні. А в тій країні живуть добрі і кумедні велетні, веселі маленькі чоловічки або просто твої ровесники. Ростуть там велетенські ріпки, такі, що цілий гурт їх із землі не вирве. Відважні герої б’ються там за правду з лютим ворогом. Книги порівнюються з ріками, які напувають планету мудрістю. Книги – вікно у світ. Вони як мудрі і вірні друзі знайомлять нас із навколишнім світом, розповідають про минуле нашої країни, ведуть нас у майбутнє.
Книга:
Дуже я порібна всім
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.
Завжди можу стати у пригоді.
Моїх вам порад не злічить.
І кажуть про мене в народі:
Книга вчить, як на світі жить.
Ведуча: Дійсно, у книжках можна знайти відповіді на усі питання. Книжка може відкрити багато таємниць, якщо звичайно читати уважно.(стукіт в двері)
– Тук! Тук! Тук! Відкривайте двері прошу!
– Хто це стукає до нас?
– Це ж я, чарівний листоноша,кожен день в той самий час. На адресу вам прийшли, телеграми чарівні.
Ведуча: Телеграми? Цікаво хто ж це нам їх прислав?
Листоноша: Вони без підписів.
– Я прочитаю, а діти нехай здогадаються від кого вони.(зачитують телеграми)
– Дуже засмучена. Мишка випадково розбила яєчко, прийти не зможу. /Курочка Ряба/
– З’їв семере козенят, болить живіт. / Вовк і семеро козенят/
– Пришліть нам, будь- ласка, краплі, ми жабками об”їлись. У нас животики розболілись. / Чаплі- “Лікар Айболить”/
– Дорогі гості, допомагайте – Павука–злодія зарубайте. /Муха–цокотуха/
– Ніяк не витянемо ріпку . Тому прибути не зможемо. /Ріпка/
Молодці діти,я гадаю,що ви можете бути читачами нашої бібліотеки.Мені час вже йти.Допобачення.Бувайте.
Книга:
Якими читачами будете ви, покаже час. А зараз послухайте мій наказ.
1. Щоб надовго зберегти мене,треба одягти на мене обкладинку або обгорнути у папір.
2. Не можна брати мене брудними руками.
3. Не читай під час їжі!
4. Щоб із книги не випали листочки, не перегинай її.
5. Бережи книгу від води та сонячного проміння – вони шкодять мені.
6. Під час читання не згинай кутики аркуша, а користуйся закладинкою.
7. Якщо виконаєш мої накази, ми ще довго будемо дружити.
Ведуча: Дякуємо нашій Книжечці, і проводжаємо її оплесками.
Бібліотекар: Ви ж знаєте дітки, щоб носити гідне звання «читач» ви повинні бути чемними, розумними, володіти інформацією. Фіксувати прочитаний матеріал у голові. А хто знає відповіді на мої наступні запитання , то й дісно може назвати себе справжнім читачем шкільної бібліотеки.
– А давайте зараз перевіримо, чи готові ви стати справжніми читачами нашої бібліотеки.
1.Де починається життя книги? (В лісі)
2. Що допомагає віднайти сторінку на якій ти закінчив читати? (Закладка)
3. Не дерево, а з листочками,
Не сорочка, а зшита,
Не поле а засіяне. (Книга)
– Так добре, а чи відгадаєте ви про яку казку йдеться?
1. Що за хатинка на узліссі?
Всі ворушиться, дрижить,
Тут і вовк, іде й ведмідь,
Й кожен в хатці хоче жить.
Там вже тісно їм усім-
І ось-ось порветься дім. (Рукавичка)
2. Якось в літню, теплу пору
Журавель лисичку стрів:
– Завітай хоч на хвилинку.,
Буде в мене гарний стіл! (Лисичка і журавель)
3. Виріс цей хлопчина
З малої деревини.
Його гусятко врятувало,
На крилечка свої узяло.
Принесло до тата й мами
Частуватись пирогами. (Івасик – Телесик)
4. Він веселий і незлобний
Цей хороший дивачок.
З ним господар – хлопчик Робін
І товариш…….. (Пятачок.)
5. До прогулянки він ласий,
Є на мед чутливий нюх.
Зветься плюшевий балясник,
Цей ведмедик (Вінні пух).
6. Він не тигр і не комашка,
Не котисько і не пташка,
Він знімається в кіно
І відомий всім давно.
Упізнать його не важко,
А він зветься (Чебурашка).
7. Назвіть три речі яких дуже боїться книжечка.( Вогонь, вода, брудні руки)
Молодці, дітки! Ви дійсно багато читаєте і все знаєте!
Ведуча: – Ой, що це там за шум, хто це нам заважає проводити наше свято?
(входять лиса Аліса з котом Базіліо)
Аліса: – Ну, Базіліо, я що тобі казала? Тепер вже ти бачиш все на власні очі.
Базіліо: – Що я там можу бачити? Я старий сліпий кіт.
Аліса: – Базіліо, ти що, нічого не зрозумів?
(Базіліо скидає капелюха і починає просити)
Базіліо: – Дайте бідному на проживання……..а що, що я не так зрозумів?
Аліса: – Сьогодні у бібліотеку дітей запросили на свято,ти запрошення отримав?
Базіліо: – Ні!
Аліса: – І я ні!
Базіліо: – І що?
Аліса: – Ах ти старий, облізлий кіт, подумай добре, дурнику!
Базіліо: – Ну?
Аліса: – Одним словом, нас не запросили, тому ми прийшли самі і будемо вас вчити.
– Ага, і потім ви станете справжніми читачами, найкращими учнями школи.
– Якщо вас запитує вчитель, то сидіти мовчки, а якщо не питає – шуміти.
– Якщо хтось приніс в школу цукерку, їсти на уроці самому і нізким не ділитись. Голосніше шурудіти обгорткою і папером.
– Якщо перед тобою сидить дівчинка , то частіше прив`язувати її косу до стільця, а якщо хлопчик – підстав йому на стілець кнопку.
Ведуча: – Так, ану вгамуйтесь, що ви таке радите нашим дітям.
Аліса: – Задаємо вам домашнє завдання:
– Берете татові черевики і варете їх у каструлі.
– Виріжте їз маминої шуби шматок тканини і зробіть собі закладку.
Ведуча: – Все з нас вистачить ваших порад. Я впевнена,наші діти знають, що ваші поради неправильні, і так вони робити точно не будуть. Правда діти?
Аліса: – А, ну, тоді ви нам не друзі……..ми підемо до інших дітей, можливо там цікавіше……..Допобачення. (Базіліо та Аліса виходять)
Ведуча: – Да, таких нам гостей не потрібно. Я думаю, що ви буде схожими лише на справжніх героїв із книжок. Ви мені обіцяєте?
Бібліотекар: – Любі діти, по Країні – Читалії ми вас провели,
Про себе ми вам розповіли.
Тепер запрошуємо всіх прочитати багато книг.
Бібліотекар: Абонемент – це відділ бібліотеки, де можна записатися в бібліотеку, одержати книги додому на визначений період часу. В нашій бібліотеці на абонементі ви можете вибрати книги самостійно. Для того, щоб книги були повернуті на своє місце та щоб краще орієнтуватися у виборі книг, у бібліотеці виготовлені спеціальні роздільники, алфавітні каталоги, картотеки. У кожного читача є свій формуляр. /пояснення цих термінів/.
– А як ви гадаєте, чим відрізняється читальний зал від абонемента?
Бібліотекар: В читальному залі крім книжкових стелажів – багато столів і стільців. Тут вас зустрінуть книжкові виставки для маленьких школярів. А ще тут багато книжкових виставок про рідну мову, про нашу неньку-Україну, про славних дочок і синів українського народу, а також про те, як любити і берегти природу. Якщо вам потрібно про щось дізнатися або знайти відповідь на питання, бібліотекар видасть вам словники, довідники, енциклопедії.
Більша частина книг, підручників зберігається у книгосховищі. Тут на спеціальних
стелажах живуть різні книги. Це художні книги українських і зарубіжних письменників, а також книги з історії, біології, хімії, фізики.
– А зараз мої маленькі друзі, давайте з вами дамо обіцянку і будемо її дотримуватися. Я буду говорити, а ви повторюйте за мною:
– Сьогодні, в день посвяти в читачі, дамо урочисту обіцянку:
– Для прийняття урочистої обіцянки усім слухати уважно:
1. Я вступаючи в ряди читачів, урочисто обіцяю. Обіцяю!
2. Поважати книгу, виконувати усі правила користування книгою. Не рвати, не бруднити, не малювати її. Обіцяю!
3. Ніколи не проходити повз тих, хто «ображає» і псує книгу. Обіцяю!
4. Якщо якійсь книжці потрібна допомога,Зробити все, щоб вона не хворіла. Обіцяю!
5. Намагатися завжди і у всьому бути схожими на героїв кращих книг. Обіцяю!
6. Бути активним читачем бібліотеки. Обіцяю!
7. Усе життя н розлучатися з дорогим другом книгою. Обіцяю!
Ось діти ви і прийняли урочисту обіцянку і стали читачами нашої шкільної бібліотеки.
– Любі діти! Бережіть книгу, любіть її, бережливо ставтеся до підручників.
– Про все на світі будеш знати.
– Коли книжки почнеш читати
А перед тим як ми вам вручимо медалі та закладки, ми хочемо послухати вас, як ви вмієте гарно розказувати віршики про книгу.(Розказують) (Вручення медалей та закладок).
Ведуча: – Ось і закінчилось наше свято. Та не закінчується дружба з книгою. Хай книги входять у кожний дім. Шануйте й бережіть їх. І тоді, весь розум, мудрість і людська доброта перейдуть до вас через книги.
Бібліотекар: – Бажаю вам, всім, протягом усього вашого життя, ніколи не розлучатись з вашим найдорожчим другом – Книгою.
Ведуча: – Сторінки книжок завітних,
Всіх вас доброму навчать
Працювати і учитись,
І Вітчизну шанувать.
Бібліотекар: «… учитесь, читайте, І чужому научайтесь,
й свого не цурайтесь.»
– Цими слова Тараса Григоровича Шевченка я хочу закінчити наше свято.
Фото на згадку всіх героїв свята «Посвята в читачі».