Адаптація у закладі освіти

Успішна адаптація першокласника до школи залежить від спільної роботи батьків, вчителя, психолога та адміністрації. Це достатньо важкий процес, який в кожної дитини перебігає по різному.

Адаптація – це механізм соціалізації особистості включення її в систему нових відносин і громадських зв’язків.

Адаптаці до школи – це перехід дитини до систематичного шкільного навчання та звикання до шкільних умов.

До школи більшість дітей відвідували дитячий садок, де кожен день буув наповнений іграми, прогулянками. Неспішний режим дня не давав малюкам стомлюватися. В школі все по іншому! Нові вимоги, інтенсивний режим, необхідність все встигати.

Кожен першокласник переживає адаптацію по різному, це залежить від психологічних і анатомо-фізіологічних особливостей. В зв’язку з особливостями у одних дітей тривалість адаптації проходить від двох тижнів до двох місяців, а деякі дітки потребують весь навчальний рік. В зв’язку з цим адаптація поділяється на два типи:

  • Фізична адаптація
  • Психологічна адаптація

Фізична адаптація. Батьки повинні звернути увагу на:

  • Щоденне самопочуття
  • Працездатність
  • Сон (наявність порушень сну)
  • Захворювання (поява нових, чи почастішання епізодичності)
  • Ситуація з хронічними захворюваннями (відзначають загострення)

При оцінці психологічної адаптації потрібно звернути увагу на:

  • Настрій
  • Здатність то самооцінки
  • Рівень розвитку психологічних процесів
  • Мотивація до школи та навчання.

Адаптація поділяється на 3 етапи:

Перший етап.

Дитина приходить до школи. Профілактична робота направлена на:

  • Знайомство дітей зі школою та її територією
  • Вдосконалення дрібної та великої моторики
  • Проведення спортивних занять
  • Розвиток загального інтелекту
  • Робота з дітьми з метою збереження емоційної рівноваги

Другий етап.

Дитина адаптується безпосередньо в школі. Цей етап самий важкий і відповідальний для дітей та їх батьків. Він продовжується пів року з моменту першого дзвоника.

Робота педагога направлена на:

  • Надання педагогічної підтримки
  • Виявлення та врахування індивідуальних особливостей та можливість здобувачів освіти при формуванні навчального процесу
  • Консультування батьків по проблемах адаптації дитини до школи

Третій етап.

Вчитель або психолог працюють із здобувачами освіти, у яких виявлені признаки дезадаптації. Робота педагогів в напрямку:

  • Діагностика психічного здоров’я дитини(агресивність, самооцінка, тривожність)

Пам’ятка для батьків першокласників

  • Підтримуйте в дитині її прагнення стати школярем. Ваша щира зацікавленість  в його шкільних справах допоможе першокласнику підтвердити його значимість в новій діяльності
  • Обговоріть з дитиною ті норми і правила з якими їй прийдеться зустрітися в школі. Поясніть їх необхідність та доцільність.
  • Ваша дитина пішла в школу для того щоб навчатися. Коли людина навчається в неї може виходити все не з першого разу. Адже не помиляється той, хто нічого не робить. Дитина має право на помилки!
  • Складіть разом з першокласником його розпорядок дня, та слідкуйте за його дотриманням.
  • Не пропускайте труднощі, можливі на початковому етапі оволодіння навчальними навичками.
  • Підтримайте першокласника в його бажанні добитися успіху. В кожні роботі знаходьте те, за що його можна похвалити. Пам’ятайте похвала та емоційна підтримка здатна помітно підвищити інтелектуальні досягнення людини
  • Якщо вас турбує щось у поведінці дитини в його шкільних справах, не соромтесь звертатись за допомогою до вчителя чи психолога
  • З початком школи в житті вашої дитини з’являється людина більш авторитетна ніж ви. Це вчитель. Поважайте думку першокласника про його педагога.

Навчання це не легка і відповідальна праця. Похід до школи істотно змінює життя дитини. У першокласника повинно залишатись достатньо часу для ігор.

Проблеми адаптації:

  • хронічна неуспішність – виникає на тлі низької працездатності або несформованості навчальних умінь;
  • відхід від діяльності – проявляється у дітей обділених увагою, на уроках вони абсолютно не слухають пояснення вчителя а «занурюються в себе»;
  • негативістська демонстративність – характеризується поганою поведінкою дитини з метою звернути на себе увагу, при цьому будь-яке покарання сприймається ним як бажане заохочення;
  • вербализм – є особливим типом розвитку дитини, при якому у нього дуже розвинена мова, але є затримка логічного і образного мислення; в такій ситуації першокласник створює враження тямущого дитини, часто має завищену самооцінку, але на практиці не може впоратися з вирішенням завдань і творчих завдань;
  • прояв ліні – може виникати з багатьох причин (незначний відсоток пізнавальних мотивів, низька потреба в теоретичних знаннях, невпевненість у власних силах, особливості темпераменту і ін.) і призводить до уповільнення процесу досягнення успіху, знижує інтерес до шкільного життя.