Протокол реагування на випадок булінгу/кібербулінгу в школі
- Інформування поліції впродовж 24 годин після отримання інформації.
- Скликання комісії з розслідування ситуації з булінгом.
- Напрацювання комісією аналізу щодо того, які аспекти шкільного середовища потребують покращення: шляхом інтервʼювання вчителів та дітей, комісія зʼясовує, де саме шкільна система дала збій.
- Збирання доказів щодо того, що сталося. Комісія має: опитати мішень, опитати свідків, зібрати докази, які доводять або не доводять повторюваність явища, завдання болю, дисбаланс сил, умисність дій.
- Інформування всієї школи та всіх батьків і дітей стосовно того, що стався булінг і що подібне у школі неприпустимо. Директор пише листа та розсилає усім учасникам освітнього процесу.
- Базуючись на аналізі, директор дає розпорядження щодо втілення низки заходів з покращення безпеки шкільного середовища.
- Проводиться класна година по всій школі, де підкреслюється, що булінг в школі неприпустимий.
- За допомогою письмової комунікації залучаються батьки як союзники.
Корисні посилання:
Зразок заяви на імʼя директора щодо булінгу
Зразок заяви для батьків дітей з ООП
Візуальні матеріали для роздруку
Посібник “Школа без цькувань для освітян. Том 1. Протидія традиційному булінгу”
Нормативна база
Календар заходів з протидії булінгу
Результати вимірювання рівня булінгу в Україні
Інструменти школи для вимірювання рівня булінгу в закладі освіти
Інструмент вчителя самооцінки атмосфери в закладі
Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилась проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного.
Останніми роками значно поширилось в освітній практиці таке явище, як шкільний боулінг. Це соціальна проблема всього світу протягом останніх ста років, однак вона ще й досі не вивчена.
Булінг перекладається як хуліган, забіяка, задира, грубіян, насильник. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного та психологічного) з боку дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини.
Як показує практика, форми шкільного булінгу можуть бути різними:
- Систематичні кепкування з будь-якого приводу (від національності до зовнішнього виду)
- Задирство
- Фізичні і психічні приниження
- Різного виду знущання
- Бойкот або ігнорування
- Псування особистих речей
Найчастіше жертвами шкільного булінгу стають діти, які мають:
- Фізичні недоліки (носять окуляри, діти зі зниженим слухом, порушеннями опорно-рухового апарату), тобто ті, що не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків.
- Особливості поведінки (замкнуті, сором’язливі, тривожні, імпульсивні, невпевнені в собі, та ті які мають занижену самооцінку)
- Особливості зовнішності (руде волосся, клаповухість, криві ноги, особлива форма голови, маса тіла)
- Недостатньо розвинені соціальні навички (часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками)
- Страх перед школою (неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається оточуючими, як підвищена тривожність, невпевненість)
- Відсутність досвіду життя в колективі (домашні діти)
- Хвороби
- Низький інтелект і труднощі у навчанні
СИТУАЦІЯ В УКРАЇНІ
- Відповідно до дослідження ЮНІСЕФ:
- 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу;
- 24% дітей стали жертвами булінгу;
- 48% дітей нікому не розповідали про випадки булінгу;
- 44% школярів були спостерігачами булінгу, але ігнорували його, бо їм було страшно за себе;
- більшість дітей булять за те, що вони виглядають, говорять, думають не так, як інші діти.